Spas med Mercedes GD240 / wolf.

Eller i daglig tale muldyret.

Købte en gd240 fra forsvaret, som et legetøj og arbejdes kørsel. den blev hurtig min daglige bil da den er sjov at køre. Det er nok især sjovt når jeg bor tæt på Hvorup øvelses terræn.

Muldyret kørte egentlig godt med jeg syntes den manglede lidt power. Rendte over en om617 5 cyl. diesel, uden turbo. Det blev noget bedre, især med trailer efter.

Som tiden gik og tiden til veteran syn kom nærmere, kom tanken tit på om den skulle have en ny motor. Jeg rendte over en 602 med turbo og intercooler med en 5 trin gearkasse. jeg syntes egentlig ikke jeg ville offer 10000 kr. i ny motor, men fruen syntes jeg ikke skulle være så nærig og komme op og hente den motor.

om617
Ud kom den gamle 617

Ud kom den gamle motor og i med den nye 602….. plug and play, siger nogen.

Jeg lavede en vugge til motoren så kunne jeg måle om ophæng, gear, kadan mm.

Intet passede med nye 602 motor.

Til gengæld var alle mine gummiophæng total møre og måtte skiftes. samtidig skiftede jeg alle sliddele og alle ydre pakninger, og pakdåser. ville have en bil som ikke drypper olie.

Vacum slangen var blevet sort indeni så noget tydede på at pumpen var begyndt at blive slidt, så den blev også renoveret.

vacumpumpe
Motor ophæng og styrtøjs stabilisator

Nu jeg var ved at skifte ophæng kunne jeg se min styrtøjsdæmper havde smite den sidste dråbe olie for 10 år siden og måtte skiftes også.

Nå men, ned til MB efter 3 nye dæmper og hjem det gik. Nu skulle den motor fandme i….

Meen, det viser sig så at mine motor beslag ikke passede, så det var retur til MB for igen at klage min nød. 3 uger senere kom de nye beslag, som de håbede på ville passe, da de ikke tog dem retur. Det skal siges at der ikke er nogen registret w461 med en 602turbo monteret. så vi var lide på en opdagelse om hvad som passede.

Nå men de passede fint.

Min starter var til gengæld ikke pjattet med at skulle i en 602, den skulle spejlvendes for den kunne passe, så turen gik til MB efter en ny starter. På nuværende tidspunkt, blev jeg inviteret med til deres julefrokost, da jeg nu var i butikken hele tiden 😉 

 

Så langt så godt, nu sad motor og gear i sine ophæng. Kadan skulle passe på siger de, plug and play. Meen, den var for kort, så hvad gør man så. Ind i drejebænken og lav en adapter.

 

 

Så langt så godt, tænker det bliver da godt. men endte med at sende kardan til midtjysk kardan service. Der skal ikke meget til for at lave lidt vibrationer, som så ryster alt fra hinanden med tiden.

Gear vælger og forbindelse, måtte jeg finde ved en lokal ophugger.

Udstødning skulle gerne være i 2,5 tommer og den kan komme af med gassen. Der er desværre ikke plads over tanken til at trække den type, så den kom ud gennem inder skærm og ud foran baghjulet.

Der skulle også laves ekstra tyk indsugning, så den kom ud gennem højre sideskærm. Den skulle jo gerne have en pæn afslutning, så ind til fræseren.

Indsugning

Indsugning.

Nu jeg var i motorrummet kunne jeg lige så godt skifte mit gamle oliefyr ud med et nye esberspæcher oliefyr, skøn luksus i de kolde tider.

Bilen blev synet og motor opbygning blev godkendt, af synsmanden der samtidig veteran synede bilen. Selv skat var begejstret over mit projekt, så de sendte mig en opkrævning på 21000 kr. havde fået en forhånds pris først på 15600 kr. men som de sagde ” der kom lige lidt mere til”

Nå men bilen kom hjem fra syn, og jeg beslutter mig for at skifte mine 2 forskærme, og senere mit sidste panel. så er alle karrosseridele skiftet, og kan forhåbentlig kører mange år inden de igen skal skiftes.

Så kommer der jo lidt med farven. jeg kikker lidt på nettet og rammer ind på en farve som jeg syntes kunne være nice, ral 7016. en ting er jo at se den på et billede og en lap papir, noget andet er når den er malet.

Første farve.

Ja meningen var god, men ikke farven. Den var alt for lys, og måtte laves om.

farve valg.

Jeg vidste at jeg skulle have nye skærmkanter på som skulle være sort, så jeg gik efter en mellemting. det endte med den sorte og farven ude til højre. Det skulle være en ral7021 men blev lidt mere sort, efter den blev rettet til.

Jeg fik mine skærmkanter prøvet af og kunne godt se mine små hjul kom til kort under skærmen. De måtte flyttes 40mm længere ud, da jeg ikke er interesseret i kæmpe hjul.

Hjulene kom ud hvor de skal være.

Nu har jeg haft muldyret i ca. 8 år og 1 gang har vi kørt topløs. syntes egentlig det var fedt at få vind gennem de sidste tynde hårstykker. Jeg ville lave en kalesje som nemt kunne pakkes ned og op.

Jeg søgte på nettet efter andre modeller som havde en sammenklappelig kalesje, uden det store held på denne gamle model. Jeg havde stjålet lidt fra ny og gammel model, og kom på denne løsning.

Jeg var stadig lidt i tvivl om det ville være pænt og brugbart i dagligdagen. Jeg besluttede mig for at lave dette setup som jeg vælger at lime på bilen efter den er malet. Skulle jeg så fortryde kan den blot skæres af senere. Det var så plan A, og som plan A typisk bliver vraget for en ny tanke var dette også dette som skete her. Jeg var tilfreds med udformningen men den blev nok lige lovligt poppet. Så ny plan. Fjernede ruden og lavede ny lukke ramme, med lukke system. Planen var at lave samlet lukke system, men det ender nok med 2 cylinder frem for 1 sæt.

Muldyret blev malet hjemme, ikke noget glansbillede men ok. jeg kører tit offroad så den bliver skrammet igen med tiden. Hvis nu den stod som et glansbillede ville jeg være mere øm over den, og det dur ikke hvis du vil op af bjerget og gennem mosen.

Det er et muldyr.

Sjov som farven virker anderledes, når den står i garagen frem for ude i det fri.

Muldyret er nu kommet retur fra sadelmager, og det er nu rart med tag over hovedet, samt nye tæppe under fødderne.

Klar til nye eventyr.

Nå ja, den kørte sku egentelig godt, men ikke samme trækkraft når jeg skulle hale ribben op af vandet.

Først hævede jeg min alda ventil med1,4mm, det gav mere fuel ved tomgang, men det var ligesom ikke nok. Så jeg tog kontakt til Diesel mekken i sverige, og blev enige om en moderart opgradering af pumpen. Jeg ville ikke have at den skulle ryge sort under belastning, men måtte gerne få mere krudt i røven. Pumpen blev opgraderet og jeg fik det power jeg altid havde ønsket. Jeg har altid været glad for muldyret i alle de år jeg har kørt i den. Men efter min motor opgradering, så smiler jeg stadig hvergang jeg har været ude og kører i den, 😉

Og kører den lige så godt som den lyder, der kan jeg kun sige meget bedre. Så står du derude med en dejlig men træt gd, kan jeg kun anbefale at du opgradere din trætte om616 til en 602-605.

Skriv et svar